Etusivu » Ajankohtaista » Tapahtumille mahdollistettava rahapeliyhteistyö

Tapahtumille mahdollistettava rahapeliyhteistyö


Julkaistu:

Kategoria:

Kirjoittaja:

Sisäministeriö kerää lausuntopalautetta rahapelilainsäädännöstä 18.8.2024 asti täällä. Tapahtumateollisuus ry jätti oman lausuntonsa lakiluonnoksesta ja alla lausuntomme pääpiirteissään:

Tapahtuma-alan kannalta tärkeintä rahapelijärjestelmän uudistuksessa on tapahtumien ja niiden järjestäjien mahdollisuus tehdä kaupallista rahapelimarkkinointiin ja -sponsorointiin liittyvää yhteistyötä. Sääntelyehdotuksessa otettu lähtökohta, jolla markkinoinnin ja sponsoroinnin rajoitukset kohdistuvat ensisijaisesti ja pääsääntöisesti markkinoinnin sisältöön, on Tapahtumateollisuus ry:n näkökulmasta toimiva ja perusteltu.

Ei rahapeliyhteistyö kaikkien tapahtumien brändille ja kohderyhmälle ole toimivaa. Mutta päätös yhteistyöstä on syytä antaa toimijoille itselleen, eikä lainsäätäjän tule tehdä tätä päätöstä koko toimialan puolesta. Lakiluonnos on kirjoitettu tavalla, joka markkinointi- ja sponsorointiyhteistyön onneksi mahdollistaa.

Lakiluonnoksessa todetaan, että rahapelimarkkinointi on sallittu “urheilutapahtumissa ja muissa yleisötapahtumissa”. Tapahtumateollisuus ry pitää tärkeänä, että markkinointi on sallittu laajasti erilaisissa yleisötapahtumissa, kuten lakiluonnoksessa nyt lukee. Esimerkiksi musiikki-, kulttuuri- tai yritystapahtumat voivat pitää markkinointiyhteistyötä rahapeliyhtiöiden kanssa brändilleen ja toiminnalleen sopivana, ja on näiden tapahtumien tulonmuodostuksen kannalta olennaista, ettei laki rajoita mahdollisuutta tuohon yhteistyöhön. Monien edellä mainittujen tapahtumien kohderyhmä on pääsääntöisesti tai jopa yksinomaan aikuisväestö, joten markkinointiyhteistyön salliminen on myös iän mukaisen kohdentamisen näkökulmasta perusteltua.

Tapahtumateollisuus ry haluaa kiinnittää huomiota, että nykyisellään lakiluonnos jättää tulkinnanvaraa, onko markkinointi sallittu tapahtumissa, jotka eivät ole avoimia yleisölle. Tällaisia tapahtumia voi olla esimerkiksi yritysten sidosryhmilleen järjestämät kutsuvierastilaisuudet ja erilaiset juhlat. Tapahtumateollisuus ry ei pidä perusteltuna, että nämä tapahtumat eivät voisi lain mukaan rakentaa markkinointiyhteistyötä rahapeliyhtiöiden kanssa. Jos markkinointi on maltillista eikä se kohdistu alaikäisiin, olisi markkinoinnin myös yksityistilaisuuksissa oltava sallittua.

Myös tapahtumatilojen osalta sääntelyehdotus jättää epätarkoituksenmukaista tulkinnanvaraa markkinointiyhteistyöhön. Mikäli markkinointilupa on sidottu aina kuhunkin tapahtumaan, ei tapahtumatilaa operoivalle yritykselle synny mahdollisuutta tehdä markkinointiyhteistyötä operoimissaan tiloissa vaan mahdollisuus rajautuisi käytännössä tapahtumajärjestäjille.

Rahapelilakiehdotuksen mukaan markkinointi olisi sallittu “ulkomarkkinoinnissa näiden rahapelien pelipaikkojen välittömässä läheisyydessä”. Kun nyt ollaan vapauttamassa nimenomaan online-rahapelejä ja pelaaminen tapahtuu tietokoneilla tai mobiililaitteilla, on vaikea ymmärtää, mitä pelipaikan välitön läheisyys tässä yhteydessä tarkoittaa. 

Ja kun markkinointi on sallittu urheilutapahtumissa, syntyy epätarkoituksenmukaista rajankäyntiä tämän ulkomainontaa koskevan rajoituksen kanssa erityisesti sellaisten urheilutapahtumien osalta, joissa kisareitti on kymmeniä tai jopa satoja kilometrejä pitkä ja tapahtuma-alue vastaavasti valtava. Esimerkiksi hiihto-, autourheilu-, pyöräily-, juoksu- ja suunnistustapahtumissa alueet ovat suuria ja sekoittuvat ihmisten vapaasti käytössä oleviin ulkoalueisiin. 

Myös kiinteällä venuella järjestettävät tapahtumat monesti levittäytyvät ympäristöönsä esimerkiksi erilaisten fanialueiden ja oheistapahtumien kautta. Monilla tapahtumilla levittäytyminen kaupunkiin on jopa tarkoituksellista ja tavoitteellista, jotta tapahtuma näkyy ja kuuluu koko kaupungissa ja tapahtumakokemus on kokonaisvaltainen. Osana levittäytymistä voidaan hyödyntää – myös välittömän tapahtuma-alueen ulkopuolella – esimerkiksi siirrettäviä mediapintoja, joiden kautta kävijät voivat seurata tapahtumaa ja jonka kautta järjestäjä voi välittää informaatiota ja markkinointiviestintää. Siksi olisi Tapahtumateollisuus ry:n näkökulmasta paljon selkeämpää, että ulkomarkkinointi olisi kokonaisuudessaan sallittua.