Etusivu » Ajankohtaista » Tapahtumateollisuus ry on lausunut alkoholilakiin liittyen

Tapahtumateollisuus ry on lausunut alkoholilakiin liittyen


Julkaistu:

Kategoria:

Kirjoittaja:

Alkoholilain pykälä, joka kieltää urheilu-, liikunta-, musiikki- tai muun niihin verrattavan tapahtuman yleisen katsomotilan hyväksymisen anniskelualueeksi, jos alue ei ole rajattu yksinomaan 18 vuotta täyttäneille henkilöille, on kumottava. Lisäksi Tapahtumateollisuus ry huomauttaa, että aluehallintoviraston toimivalta puuttua järjestyksenvalvojien määrään on kumottava ja siirrettävä yksinomaan poliisiviranomaiselle.

Tapahtumateollisuus ry:n kirjallinen asiantuntijalausunto koskien luonnosta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi alkoholilain muuttamisesta

Tapahtumateollisuus ry kiittää mahdollisuudesta lausua alkoholilain muutoksista. Huomiomme eivät liity suoraan luonnokseen hallituksen esityksestä, mutta huomiot liittyvät alkoholilakiin ja ovat tapahtuma-alan kannalta olennaisen tärkeitä. Näinpä esitämme lausuntonamme seuraavaa:

Alkoholilain 18 § 2 momentti kumottava

Alkoholilain 18 §:n 2 momentin mukaan anniskelualueeksi ei saa hyväksyä urheilu-, liikunta-, musiikki- tai muun niihin verrattavan tapahtuman yleistä katsomotilaa. Anniskelualueeksi voidaan kuitenkin hyväksyä katsomotila edellä tarkoitetuissa tapahtumissa, jos se on varattu yksinomaan 18 vuotta täyttäneille henkilöille.

Tapahtuma-alalla pääsylipputulojen ohella anniskelutulot ovat merkittävä tulonlähde. Anniskelua hankaloittaa alkoholilain 18 §, joka pakottaa tapahtumajärjestäjän valitsemaaan hankalat, resursseja kuluttavat ja asiakaskokemusta heikentävät anniskelualueet tai vaihtoehtoisesti estämään alaikäisten pääsyn tapahtumaan. 

On kohtuutonta, ettei viranomainen luota tapahtumajärjestäjän kykyyn valvoa anniskelua katsomoalueella, jossa aikuiset ja alaikäiset ovat yhdessä nauttimassa esimerkiksi urheilusta tai musiikista. Kuitenkin esimerkiksi ravintolassa samassa pöydässä voi istua niin täysi-ikäisiä kuin alaikäisiäkin asiakkaita, joista vain osalle tarjoillaan alkoholia. Jos tapahtumassa saman seurueen aikuinen haluaa juoda alkoholia, seurueen on seurattava tapahtumaa eri katsomoista. 

Tämän sijaan useimmille tapahtumajärjestäjille ainut taloudellisesti järkevä tai edes mahdollinen ratkaisu on tapahtuman rajaaminen niin, ettei alaikäiset voi osallistua tapahtumaan. Tämä säästää tapahtumajärjestäjältä aitojen pystytyksen, valvonnan resursseja ja parantaa niin asiakaskokemusta kuin anniskelutuloja. On kuitenkin nuorten kannalta ikävää, ettei heidän ole näin mahdollista päästä nauttimaan elämyksellisistä tapahtumista.

Anniskelualueen rajaaminen erilleen muusta tapahtuma-alueesta haittaa merkittävästi alueen viihtyvyyttä. Kun festivaaleja on rajattu alkoholilain 18 §:n vuoksi vain täysi-ikäisille, palaute festivaalien jälkeen on ollut positiivista. Järjestely aiheuttaa kuitenkin sen, että nuoret eivät pääse nauttimaan elämyksellisistä tapahtumista eikä kasva tapahtumakävijöiksi, kun heiltä suljetaan pois mahdollisuus olla seuraamassa lempiurheilujoukkuetta tai -artistia. Alkoholilain 18 § aiheuttaa myös sen, että perheillä ei ole mahdollisuutta osallistua tapahtumiin yhdessä, jos sisältönsä puolesta kaikille sopivat tapahtumat rajataan anniskelulainsäädännön vuoksi vain täysi-ikäisille. 

Tapahtumajärjestäjillä on olemassa paljon yksinkertaisia ja kustannustehokkaita tapoja huolehtia sujuvasta ja toimivasta anniskeluvalvonnasta. Viranomaisen tulee luottaa tapahtumajärjestäjän kykyyn valvoa anniskelua tapahtumassa, samoin, kuin esimerkiksi ravintolassa.

Alkoholilain 45 §:stä poistettava aluehallintoviraston toimivalta puuttua järjestyksenvalvojien määrään

Lisäksi Tapahtumateollisuus ry haluaa kiinnittää lausunnossaan huomiota siihen, että alkoholilain kautta aluehallintovirastolla on oma, poliisista itsenäinen toimivalta määrätä järjestyksenvalvojia tapahtumiin. Kuitenkin poliisi yleisestä järjestyksestä ja turvallisuudesta vastaava viranomaisena määrää jo järjestyksenvalvojia tapahtumaan perustuen tapahtuman riskeihin ja turvallisuussuunnitelmaan. 

On tapahtumajärjestäjän oikeusturvan ja jo ihan viranomaisresurssien tarkoituksenmukaisen käytön kannalta tärkeää, että poliisin hyväksyntä esitetylle järjestyksenvalvojien määrälle on riittävä. Aluehallintoviraston toimivalta puuttua järjestyksenvalvojien määrään on kumottava ja siirrettävä yksinomaan poliisiviranomaiselle.

Kuva: HNRI Oy

Lisätietoja:

Sami Kerman p. 040 563 4655 / sami.kerman@tapahtumateollisuus.fi
toimitusjohtaja, Tapahtumateollisuus ry

Ida Minkkinen p. 050 375 7844 / ida.minkkinen@tapahtumateollisuus.fi
johtava asiantuntija, Tapahtumateollisuus ry

Tapahtumateollisuus ry on tapahtumaelinkeinon valtakunnallinen keskusjärjestö. Tapahtumateollisuus edustaa ammattimaisia tapahtumajärjestäjiä, tapahtumapaikkoja, tapahtumatekniikan ja -rakenteiden palveluita, tapahtumien lipunmyynti-, esiintyjä-, turvallisuus- ja cateringpalveluita, tapahtumamyyjiä sekä muita tapahtumille suunnattuja palveluja, suunnittelua ja konsultointia.www.tapahtumateollisuus.fi